Abstract

This case study is on the work with a thirteen-year old boy, brought into psychotherapy by his mother after a traumatic loss of the father. It aims to show the process of grieving, anunopen topic of loss in the family, cooperation with parents and inclusion in the psychotherapeutic process, to allow herself, but also the child, to express grief as a consequence of a great loss. The work with a grieving child brings us into contact with our own grieving and grieving processes, so it is essential to be aware of the counter-transfer reactions. The case study shows an integrative approach to work with children, loss and the specificity of working with children.


----------------------------------------------------------------------


U studiji slučaja bit će prikazan rad sa trinaestogodišnjim dječakom kojeg na psihoterapiju dovodi majka nakon traumatskog gubitka njegovog oca. Rad će prikazati proces žalovanja kroz koji dječak prolazi i značaj teme gubitka koja se nije otvarala u porodici. Također rad prikazuje važnost saradnje s roditeljima i mogućnost uključivanja u psihoterapijski proces, kako bi i sebi, ali i djeci mogli dati “dozvolu” da izraze tugu koja je posljedica velikog gubitka. Rad s djetetom koji žaluje dovodi nas u kontakt i sa vlastitom tugom, ali i sa vlastitim procesima žalovanja, tako da su kontratransferne reakcije veoma značajne i kojih je važno, biti svjestan u radu. Studija slučaja prikazat će integrativni pristup rada s djecom kada je u pitanju gubitak, ali i specifičnosti rada s djecom.